EV-laadstroom: Wat is het verschil tussen AC en DC?

Er zijn twee soorten van laden die in elektrische auto's kunnen worden gebruikt. Ze worden wisselstroom (AC-stroom) en gelijkstroom (DC-stroom) genoemd.

Het elektriciteitsnet is altijd een AC-strooms. Batterijen zoals die in je elektrische auto's, kunnen echter alleen stroom opslaan als gelijkstroom (DC). Daarom hebben de meeste elektronische apparaten een AC-DC omvormer ingebouwd in de stekker, zoals bv. je smartphone.

Bij elektrische wagens is de AC-DC omvormer ingebouwd IN de wagen. Een monodirectionele AC-laadpaal zorgt voor het veilig laden van hoge vermogens en begeleid het laden maar converteert geen AC naar DC.  

AC-laden voor elektrische voertuigen

Als het gaat om elektrische voertuigen, is de converter ingebouwd in de auto. Het wordt de, geïntegreerde lader’ genoemd, hoewel het in werkelijkheid een gelijkerichter is. De gelijkrichter converteert stroom van AC naar DC en leidt die vervolgens naar de accu van de auto. Dit is tegenwoordig de meest voorkomende laadmethode voor elektrische voertuigen en de meeste laders gebruiken wisselstroom.

DC-laden voor elektrische voertuigen

De stroom van het elektriciteitsnet is altijd AC. Het verschil tussen AC-laden en DC-laden is de locatie waar het AC-vermogen wordt omgevormd; binnen of buiten de auto.
In tegenstelling tot AC-laadpalen, zit de converter bij een DC-lader in de laadpaal zelf. Dit betekent dat de stroom rechtstreeks naar de accu van de auto kan leiden en de geïntegreerde lader niet wordt gebruikt. DC-laders zijn groter, sneller en een interessante doorbraak als het gaat om EV's.

Verschil tussen ac en dc laden

Waar kan ik AC-laden? Waar kan ik DC-laden?

De meeste laadstations die je tegenwoordig zult vinden, maken gebruik van AC-laden. De gebruikelijke laadsnelheid is maximaal 22 kW, afhankelijk van de auto die je bezit, evenals het vermogen dat beschikbaar is voor de oplaadinfrastructuur zoals de laadkabel.

Belangrijk: Vaak heeft de interne lader een maximum van 11 kW waardoor een laadkabel van 11kW of 22 kW geen verschil maakt voor het laden. De interne lader kan niet meer vermogen verwerken, ook al is de laadkabel in staat om meer vermogen te leveren. 

Het is ideaal voor het opladen van je auto thuis of op het werk, omdat je meer tijd nodig hebt om te laden. DC-laden is daarentegen gebruikelijker in de buurt van snelwegen of bij openbare laadstations, waar je niet veel tijd hebt om op te laden. Desalniettemin vindt DC-laden zijn weg naar thuisladen en biedt nieuwe mogelijkheden voor klanten, omdat het niet alleen snelladen mogelijk maakt, maar ook bi-directioneel laden.

 

Bekikj onze laadkabels voor elektrische auto's

© 2016 - 2024 Autolaadkabel | Laadkabels en laadpalen | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel