Soorten laadkabels elektrische auto

De meest gekende laadkabels zijn de laadkabels met een type 1, type 2 of type 3 stekker.

 Welke laadkabel moet ik kopen? 99% van de huidige auto's zijn uitgerust voor een type 2 autostekker 
 Welke laadkabel moet ik kopen? Alle publieke laadpalen zijn uitgerust voor een type 2 laadpaal stekker

 Welke laadkabel moet ik kopen voor elektrische wagen te laden publiek 99% van de gevallen is een Type 2 - type 2 AC-laadkabel de gewenste keuze

 

Type 1, Type 2 en Type 3 laadkabels voor elektrische auto's

Ratio Electric produceert laadkabels met een Type 1, Type 2 als Type 3 aansluiting.
Het type aansluiting dat u nodige heeft, is afhankelijk van uw elektrische auto fabrikant.
Raadpleeg de gebruiksaanwijzing voor informatie hierover

De Type 1 laadkabels voor elektrische auto's zijn gebaseerd op de US SAE1772 standaard. Veel Amerikaanse en Japanse auto’s (of andere voertuigen die deze technologie gebruiken) zijn uitgerust met deze ingang. Bekende voorbeelden zijn: Toyota en Nissan.

Elektrische auto laden laadkabel type 1

 

De Type 2 laadkabels voor elektrische auto's is de Europese standaard. Europese autofabrikanten voorzien hun elektrische auto’s met deze inlaat. Leveranciers van laadstations of laadpalen in Europa gebruiken deze standaard voor hun outlets; aansluitdoos). 
In België en Nederland is dit de meest gebruikte laadkabel. De Tesla en Golf GTE gebruiken de type 2 laadkabels.

Elektrische auto laden laadkabel type 2


De Type 3 laadkabels voor elektrische auto's is een standaard die gebruikt wordt in Frankrijk en Italië voor laadstations. Deze standaard voorziet in afsluiters op de contacten voor extra veiligheid. Dit type vind je enkel terug aan de laadstation kant.

Elektrische auto laden laadkabel type 3

 

 

-----------------------------------------------------------------------------------

EV-laadconnector types: Wat je moet weten

Of je nu je elektrische voertuig thuis, op het werk of bij een openbaar laadstation wilt opladen, één ding is van belang: de aansluiting van het laadstation moet overeenkomen met de aansluiting van je auto. Preciezer gezegd, de kabel die het laadstation met het voertuig verbindt, moet aan beide uiteinden de juiste stekker bevatten. Logisch, toch? Er bestaan vier soorten stekkers, twee voor wisselstroom (AC) die het laden mogelijk maken tot 43 kW en twee voor gelijkstroom (DC) die snel opladen tot 350 kW mogelijk maken.

Laten we beginnen met AC. Er zijn twee soorten AC-stekkers:

Type 1 laadkabelsType 1 is een eenfasige stekker en is standaard voor EV’s uit Amerika en Azië. Hiermee kun je de auto opladen met een snelheid tot 7,4 kW, afhankelijk van het laadvermogen van je auto en het vermogen van het elektriciteitsnet.

Type 2 laadkabelsType 2-stekkers zijn driefasige stekkers omdat ze drie extra draden hebben om de stroom te geleiden. Dus uiteraard kunnen ze je auto sneller opladen. Thuis is het hoogste laadvermogen 22 kW, terwijl openbare laadstations een laadvermogen tot 43 kW kunnen hebben. Dit is wederom afhankelijk van het laadvermogen van je auto en de capaciteit van het elektriciteitsnet.

Soorten laadkabels elektrische wagens

Er bestaan twee soorten stekkers voor DC-laden:

CHAdeMO laadstekker CHAdeMO: Dit snellaadsysteem is ontwikkeld in Japan en zorgt voor een zeer hoge laadcapaciteit en bi-directioneel laden. Op dit moment lopen Aziatische autofabrikanten voorop met het aanbieden van elektrische auto's die compatibel zijn met een CHAdeMO-stekker. Het maakt opladen tot 100 kW mogelijk. Dit type lader zie je terugkomen als snellader. 

CCS laadstekker CCS: De CCS-stekker is een verbeterde versie van de type 2-stekker, met twee extra stroomcontacten voor snel opladen. Het  ondersteunt AC- en DC-laden. Het maakt laden met een snelheid van maximaal 350 kW mogelijk.

Type 1 en CCS laadstekekr

Chademo en CCS laadstekker met type 2

In Europa is de type 2 AC-lader, een driefasige stekker, de standaard en de meeste laadstations hebben een type 2-aansluiting. Maar pas op, sommige laadstations hebben een vaste kabel. Een aangesloten kabel kan heel logisch zijn op plaatsen waar je altijd dezelfde auto laadt, zoals thuis of op een vaste parkeerplaats voor werknemers. Het is handig omdat je geen kabel in je auto hoeft mee te nemen. Houd er rekening mee dat als je je auto oplaadt bij een openbaar laadstation met een vaste kabel, je moet controleren of de aangesloten kabel in het stopcontact van je auto past. Bijvoorbeeld op de EV-laadstation kaart van Plugshare.

Laten we twee korte voorbeelden bekijken. Als je in Europa woont en een Europese auto hebt zoals de Renault ZOE, kun je deze bij een openbaar laadstation opladen met behulp van een laadkabel met aan beide uiteinden type 2-stekkers (type 2 naar type 2). De maximumsnelheid bedraagt 43 kW.

Maar wat doe je als je in Europa woont maar een Aziatische auto rijdt zoals de Nissan LEAF? U hebt Dan heb je een kabel nodig die de type 2-stekker van het laadstation verbindt met de type 1-aansluiting van je voertuig (type 2 naar type 1). De maximumsnelheid bedraagt 7,4 kW.

Samengevat:

Welke laadkabel moet ik kopen?  Types? Er bestaan vier soorten stekkers, twee voor AC (type 1 en 2) en twee voor DC (CHAdeMo en CCS).

Welke laadkabel moet ik kopen? Type 1 stekker Type 1 is gebruikelijk voor Amerikaanse voertuigen, het is een eenfasige stekker en kan opladen met een snelheid van maximaal 7,4 kW.

Welke laadkabel moet ik kopen? Type 2 stekker Type 2 is standaard voor Europese en Aziatische voertuigen vanaf 2018, het is een driefasige stekker en kan opladen met een snelheid van maximaal 43 kW.

 Welke laadkabel moet ik kopen?  CCS stekkerCCS is een versie van type 2 met twee extra stroomcontacten. Het maakt zeer snel.

Welke laadkabel moet ik kopen?  CHAdeMO kabel CHAdeMO is te vinden in Aziatische auto's en maakt zowel een hoge laadcapaciteit als bi-directioneel laden mogelijk.

bron: Wallbox.com

 

Bekikj onze laadkabels voor elektrische auto's

© 2016 - 2024 Autolaadkabel | Laadkabels en laadpalen | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel